Има их: малих и великих, нових и старих, кривих и правих, високих и ниских, у разним бојама, широких, средњих, уских, на стубовима и висећих. Има их и: дугачких и кратких, лепих и мање лепих, модерних и старовременских, стабилних и “на љуљање“, дрвених, металних, бетонских...А сви су направљени само са једним циљем: да омогуће да се лакше и брже стигне тамо где се кренуло.
* * * „Од свега што човек у животном нагону подиже и гради, ништа није у мојим очима боље и вредније од мостова. Они су важнији од кућа, светији, општији од храмова. Свачији и према свакоме једнаки, корисни, подигнути увек смислено, на месту на коме се укршта највећи број људских потреба, истрајнији од других грађевина и не служе ничему што је тајно и зло.“
Иво Андрић.
Мост у Вишеграду
Изградњу овог моста описао је Иво Андрић у књизи "На Дрини ћуприја" и за то дело добио Нобелову надраду за књижевност 1961. године.
Београд - Железнички стари
Најстарији београдски мост. Изграђен је 1882. године. Пројекат овог моста је урађен у француској фирми "Societe de fives – lille" из Париза, која је била и извођач радова.
Стари савски мост
Мост је подигнут 1942. године, у време нацистичке окупације.
Уоктобрумесецу 1944. године, кадасеокупационавојскаповлачилаизБеограда, Немцисунамеравалидаминирајумосткакобизауставилинапредовањеослободилаца. Експлозивјебиопостављеничекаосепогодантренутакдасеактивира. Међутим, плановеимјепореметиоучитељМиладинЗарић. ОнјесасвогпрозорауКарађорђевојулицивидеоштаНемципланирајуиузгодномтренуткууспеодаприђемостуиисечекабловепредвиђенезаактивирањеексплозива. Такојеовајмостједанодреткихкојије “преживео” повлачењенемачкевојске.
Београд - Бранков мост
Мост је добио име по песнику Бранку Радичевићу. Грађен је од 1956 - 1961. године. Подигнут је на стубовима моста "Краља Александра" који је порушен у 2. светском рату. Пројекат су урадили: дипл инж: Миша Даниловић, Данко Драговић, Душан Покраинов и арх. Иванка Копуалић.
Мостарска петља
Мостарска
петља је изграђена 1974. године. Повезује више градских саобраћајница са мостом
"Газела".
Београд - Газела
Мост је назван "Газела", због елегантног изгледа, а грађен је од 1966. до 1970. године. Пројекат моста потписао је Др Милан Ђурић, дипл. инж.
Београд - Нови железнички мост
Мост са два пилона је дело академика Николе Хајдина, професора Љубомира Јефтовића, дипл. инж. Слободана Цветковића, и дипл.инж. Владислава Матића. Градња моста је трајала од 1967. до 1970. године, а изградила га је фирма "Мостоградња" из Београда.
Београд - Нови мост преко Аде
Нови мост повезује Нови Београд са Чукарицом. Изградња је започета 2008. године а требало би да се заврши 2011. године. Мост је пројектован са једним пилоном висине 200 метара, на који се ослања цела конструкција.
Мост на Ади 2
Мост на Ади још једном.
Мост Михајла Пупина
Мост преко Дунава који повезује Земун и Борчу назван је по српском научнику
рођеном у Идвору у Банату, Михајлу Пупину. Мост је дугачак 1,5 километара, док је дужина приступнихсаобраћајницапреко 20 километара. Ширина
моста је око 30 а висина 22,8 метара. Има шест коловозних трака као и пешачко-бициклистичке
стазе.
Ово је најновији београдски мост. Отворен је за саобраћај
децембра 2014. године.
Ниш
Мост на реци Нишави који повезује Трг краља Милана и Нишку тврђаву.
Нови Сад
Варадински мост је трећи изграђени мост на истој локацији. Први мост из 1928. године срушен је у 2. светском рату. Други, из 1945. године, порушен је 1999. године у НАТО бомбардовању, а данашњи Варадински мост је завршен и пуштен у саобраћај 2000. године.
Пирот
"Големи мост" је мост преко реке Нишаве, а стар је 120 година. Повезује центар града са Тијабаром, старим делом града у коме се још увек може наћи понеки локал са старим занатима, стара чесма Гушевица или најстарија основна школа.
Гружанско језеро
-->Вештачко језеро које је настало преграђивањем реке Груже, 1981. године. Тако је настао и овај мост на делу пута који повезује Крагујевац и Чачак.
К. Митровица - мост преко Ибра
-->Река Ибар прави природну градницу између јужног и северног дела Косовске Митровице. Тако је и овај мост који је изграђен 1972. године, постао мост који дели Косово и Метохију на северни - српски и албански - јужни део.
Текија - Мост на Дунаву
-->Мост на Дунавској магистрали у близини Текије. Текија је место испод Мироч планине, смештено у једном од најлепших делова Ђердапскох националног парка. У близини Текије на излазу из Казана се налази Трајанова табла.
Прелаз преко Грзе Фото: М.Манчић
-->Излетиште уз реку Грзу у подножју Кучајских планина је место где становници Параћина, а и љубитељи природе из других крајева, радо проводе слободно време у прелепој природи. Овакви мостови им пружају могућност да лако пређу са једне обале на другу.
Река Темштица
-->Реку Темштицу, притоку Нишаве, формирају Топлодолска река и Височица. На путу кроз Стару планину од села Темска до Топлог Дола налази се неколико водопада, један стари манастир, и кањонски делови реке Темштице преко којих се налазе и овакви мостови.
Шабац - железнички мост
Мост преко реке Саве је изграђен 1923. године и пуштен у рад за друмски саобраћај. Тек 1934. године, постављањем шина, мост је оспособљен за железнички саобраћај.
Трговиште - мост преко Пчиње
На путу Врање - Трговиште налази се и ово необично место. Зову га Вражији камен. Необичан је и мост преко реке Пчиње. Сваки прелазак преко овог моста захтева велику спретност и, наравно, одређену дозу среће.
Перућац -мост преко реке Врело
У насељу Перућац, тече река Врело дугачка свега 365 метара. Извире испод планине Таре а улива се у Дрину правећи прелепи водопад. Река има једну притоку, на њој се налази једна воденица и, наравно, мост.
Мост на Дојкиначкој реци
Излетиште Врело је место на Старој планини, удаљено 30-ак километара од Пирота. На том месту се Јеловичка река улива у Дојкиначку реку, притоку Височице.Преко Дојкиначке реке је саграђен и овај мост, који води до одмаралишта на десној обали реке.
Сјеничко језеро - пешачки мост
Преграђивањем реке Увац, на Пештеру је формирано Сјеничко језеро, на надморској висини од скоро 1000 метара. Висећи мост који повезује два пештерска села је намењен пешацима.
Прибоj
Овај пешачки мост преко реке Лим, повезује стари и нови Прибој.
Река Вратна - мост
За прелаз преко овог моста, на уласку у Вратњанску клисуру, потребна је извесна вештина. Олакшавајућа околност је та, да мост није висок и да ће последице непажње бити само мокра одећа.
Злот
Злот је село у близини Бора. Познато је по три пећине богате пећинским накитом, али и по кањону Лазареве реке. То је један од најдужих кањона у Србији, са највишим литицама. Испред улаза у Лазареву пећину, прелаз преко Лазареве реке омогућује овај висећи мост.
Зрењанин - Мали мост
Мали мост је најстарији је мост у Зрењанину. Подигнут је 1904. године, а спаја центар града са квартом необичног назива -"Мала Америка".
Река Млава
На реци Млави, у близини Петровца, налази се село пчелара Каменово, а недалеко од села се налази овај мост. Некада су преко њега прелазили трактори и аутомобили, али данас преко њега пажљиво пређе само по који пешак.
Лозница
Овај необични мост - кафић, се налази на речици Штири. Мост, иако кратак, на може се брзо прећи, па лозничани којима се жури радије бирају неке друге прелазе.
Вратњански прераст
Овај камени мост (прераст) у клисури реке Вратне дело је природе. Гребен прераста је на висини од 30 метара, док је висина његовог отвора 26 метара. Ширина "моста", односно дужина тунела изнад реке износи 45 метара.
Смедерево
Овако је деспот Ђурађ Бранковић почетком 15. века, улазио и излазио из кuће, преко моста који је у то време био покретан.
Нема коментара:
Постави коментар